Smlouva – předčasné odstoupení od smlouvy
Ať už je to z jakékoliv důvodu, a musíte od Bohemia Energy odstoupit, poradíme Vám, jak na to. Nejčastějším ukončením smlouvy bývá z důvodu stěhování, tzv. předčasné ukončení smlouvy z důvodu stěhování. Nabízí se celkem tři standardní možnosti, jak se vyhnout případné smluvní pokutě.
V první řadě doporučuji pokračovat v odběru na novém odběrném místě. V tomto případě budete muset sepsat novou smlouvu.
Za druhé můžete stávající odběrné místo přepsat na nového majitele nebo nájemce
V neposlední řadě můžete doložit čestné prohlášení s odůvodněním, proč už nebudete dále využívat služeb Bohemia Energy, z jakého důvody tedy nelze sepsat smlouvu a v případě proč si nový zájemce nepřeje přejí k této společnosti. Nejjednodušší je, obrátit se na zákaznickou linku odběrného místa, kde vám přesně poradí a připraví potřebné formuláře.
Samoodečet
Při ukončení smlouvy nezapomeňte na podstatnou věc a to na samoodečet k rozhodnému období. Proč? Provozovatel totiž nemá žádnou povinnost provádět odečet spotřeby. Může tak konečný stav odhadnout a to se Vám může v závěru i prodražit.
Poté nezapomeňte nahlásit novou kontaktní adresu, na které vás mohou s Bohemia Energy kontaktovat a doručovat i nadále písemnosti mez které patří např. konečné vyúčtování, přeplatek složenkou apod.
Odečet je možné nahlásit k libovolnému termínu. Většinou se hlásí k aktivaci smlouvy, nejdéle čtvrtý pracovní den od data aktivace odběrného místa. Dále z důvodu ukončení nebo přepisu smlouvy, změny ceny elektřiny, periodického odečnu, mimořádného vyúčtování nebo z důvodu jiné příčiny. Odečet je možné nahlásit nejpozději do dvacátého osmého kalendářního dne ode dne změny. Maximálně můžete nahlásit deset samoodečtů za rok a pouze jeden odečet k poslednímu dni kalendářního roku.
Přeplatek
V případě konečného vyúčtování a vzniklém přeplatku je nutné uvést číslo běžného účtu, kam vám bude částka co nejdříve zaslána. V případě, že jste v minulosti z požadovaného účtu realizovali alespoň jednu platbu Bohemia Energy, můžete toto číslo pouze sdělit prostřednictvím emailu nebo telefonicky zákaznické lince. Ovšem pokud jste z daného účtu nikdy žádnou platbu do Bohemia Energy nezasílali, jste povinni číslo běžného účtu zaslat písemně.
Smlouva – předčasné ukončení – úmrtí
Pokud potřebujete ukončit smlouvu kvůli úmrtí zákazníka, existují dvě možnosti, jak na to. V první řadě můžete smlouvu převést na sebe a pokračovat v odběru od společnosti. V takovém případě je nutné o tomto faktu informovat zákaznickou linku, kde vám zašlou potřebné formuláře. Budete také muset doložit úmrtní list zákazníka.
Pokud si nebudete přát pokračovat v odběru vaší osobou, v tomto případě je nutné zaslat písemnou žádost o ukončení smlouvy z důvodu úmrtí. Nezapomeňte uvést nutné identifikační údaje – číslo zákazníka nebo číslo smlouvy. I v tomto případě budete muset doložit úmrtní list.
Stejně tak jako u ukončení smlouvy z důvodu stěhování, tak i v tomto případě doporučujeme udělat samoodečet.
Přeplatek – ukončení smlouvy úmrtím
Co když má zemřelý zákazník nějaké přeplatky? Přeplatek do výše 5.000 Kč není nutné projednávat v dědickém řízení. Pouze je nutné doložit kopii dědického řízení a čestné prohlášení, jak s přeplatkem naložit. Do čestného prohlášení musíte uvést jméno zůstavitele – původního majitele odběrného místa, specifikaci dědiců, specifikaci přeplatků, souhlas všech dědiců na vyplacení přeplatků, označení dědice, kterému se bude vracet částka na běžný účet a samozřejmě vše stvrdit podpisem dědiců.
V případě že vznikne přeplatek nad 5.000 Kč, musí být tato dávka uvedena explicitně v dědickém usnesení a zaslat na Bohemia Energy písemný požadavek na vrácení přeplatku s doložením kopie dědického usnesení.
Chci odstoupit od smlouvy, víme jak na to
Je-li smlouva uzavřena na dobu neurčitou, lze ji samozřejmě vypovědět. Samozřejmě je nutné výpověď podat písemně, s výpovědní dobou 3 měsíce. Tato doba začíná běžet od prvního dne měsíce následujícího po měsíci, v němž byla písemná výpověď doručena druhému účastníkovi.
V případě, že byla smlouva uzavřena na dobu určitou a zákazník nestihne do 3 měsíců před uplynutím doby od smlouvy odstoupit, smlouva se automaticky prodlouží o tu samou dobu, na kterou byla předtím sjednána.
Jestliže budete smlouvu ukončovat před uplynutím sjednané doby jeho trvání, může být zákazníkovi účtován smluvní poplatek za předčasné ukončení smlouvy. Tento poplatek se liší u každého odběrného místa (domácnost, podnikatel).
Smlouva
Smlouva může být ukončena kdykoli a to písemnou dohodou mezi zákazníkem a Bohemia Energy. Je nutné uvést důvod ukončení a požadovaný den trvalého ukončení odběru (cca 30 dnů před tímto dnem). Každá žádost o ukončení bývá individuálně posuzována.
Jako zákazník můžete smlouvu ukončit i bez nároku na úhradu smluvního poplatku a to a) na základě porušení povinnosti dodavatele a b) na základě pravomocného rozhodnutí příslušeného insolventního soudu o prohlášení úpadku dodavatele (zákon č. 182/2006 Sb.), c) z důvodu zániku odběrného místa z důvodu stojícího mimo vůli zákazníka, d) z důvodu prokazatelně a věrohodně doloženého ukončení odběru komodity v odběrném místě z důvodu změny sídla, bydliště apod. Dále z důvodu ukončení podnikání.
Automatické ukončení smlouvy
Smlouva končí automaticky bez nároku dodavatele na úhradu smluvního poplatku – uplynutím doby na kterou je smlouva uzavřena, v případě zániku dodavatele a v neposlední řadě jak již bylo zmíněno úmrtím zákazníka.
Slova závěrem
Stojíte-li v situaci, že musíte a nebo chcete zrušit odběr od Bohemia Energy a to z jakékoliv důvodu, existují online srovnávače, které vám poradí, co dál. Umí nejen porovnat ceny dodavatelů na trhu,ale dokonce zajistí i bezplatný přechod.
Kalkulačky cen energií dokáží propočítat, zda by se vám nevyplatilo změnit dodavatele elektřiny nebo plynu. Na většině webových stránkách nemusíte vyplňovat žádné osobní údaje – pouze pokud chcete získat přístup k neveřejným nabídkám, můžete zadat své telefonní číslo. Nabídky jsou srovnávány na základě vaší aktuální spotřeby napříč ceníky všech dodavatelů energií. Vypočítávání probíhá zcela nezávisle, s cílem najít tu nejlepší nabídku na českém trhu. Díky těmto kalkulačkám a srovnávačům můžete získat bezkonkurenčně toho nejvýhodnějšího dodavatele pro vaši lokalitu, domácnost a spotřebu. Samozřejmě nejste zavázáni k tomu, abyste museli jakoukoliv změnu provádět.
Doporučuji se obrátit na zákaznické centrum Bohemia Energy, které sídlí Na Poříčí 24 - 26 v Praze 1. Provozní doba je od pondělka do pátku od 8:00 - 17:00 hod a v pátek pak od 8:00 - 13:30 hod.